Koncem července používalo 32,5 % stránek ve výsledcích Google HTTPS

Koncem července 2016 téměř každý třetí výsledek na Google směřoval na stránku s HTTPS.  Alespoň tak to tvrdí statistiky MOZ, kteří sledují podíl HTTPS ve vyhledávačích od srpna 2014. Jejich měření je postaveno na sledování 10 tisíc slovních spojení, které testují každé dva týdny. První měření ukázalo jen necelých 7 %.

MOZ se zabývá hlavně SEO a s měřením začali kvůli slibu Google, že začne stránky nabízející obsah přes zabezpečený protokol zvýhodňovat. Ačkoliv vliv HTTPS na pozice je dodnes spornou záležitostí, výsledkem prohlášení Google bylo zvýšení povědomí o bezpečnosti a také komerční zájem firem. V SEO se každá pozice počítá. Rozdíl mezi návštěvností z druhé a první strany je zásadní, stejně tak například mezi čtvrtým a druhým místem.

Teď to vyznělo, že za masivní rozmach HTTPS může Google. Ovšem ne tak úplně. Například přechod Wikipedie, v roce 2015 na HTTPS se podílí více jak 7 procenty.

Dále pokud Google najde dvě verze stránky, jednu na HTTP a druhou na HTTPS, tak vždy preferuje tu na zabezpečeném protokolu. Tato změna byla oznámena koncem roku 2015.

No a pak samozřejmě je tu i sám Google, který může s výsledky manipulovat jak uzná za vhodné. Slíbil lepší pozice pro weby s HTTPS, tak jich může posunout nahoru kolik uzná jeho algoritmus za vhodné. Ve skutečnosti tedy nemusí tolik webů přecházet na HTTPS, pouze ty stávající jsou více vidět.

Bezpečnější internet

Velký poprask způsobil v IT světě Let’s Encrypt, který přišel koncem roku 2015. Každý tak může mít zcela zdarma certifikát, co nedělá problém žádnému prohlížeči. Většinou i bez větších obtíží a nastavování. Ačkoliv se na grafech MOZ nijak neprojevil, Let’s Encrypt hlásil nedávno překročení 5 milionů aktivních certifikátů. Možná to bude tím, že na něm vznikají spíše nové weby. Když už si zakládáte nový web, tak proč nevyužít certifikát zdarma a neudělat jej na HTTP?

Zatímco odborníci na internetovou bezpečnost jsou spíše nadšení, protože data uživatelů internetem putují zašifrovaná, tak do pozadí trochu zapadá význam dražších certifikátů. Ty totiž mají mimo šifrování spojení hlavně za úkol také ověřit vlastníka webu. Není totiž v adresním řádku zámeček jako zámeček. Na druhou stranu projekt Let’s Encrypt se nikdy netajil tím, že jeho hlavním cílem je jen a pouze šifrovat komunikaci mezi uživatelem a serverem. Tedy nic neověřovat.

Závěr

Uvidíme za jak dlouho bude v Google více jak polovina stránek na HTTPS. Sám Google by k tomu mohl něco více napsat. Zvláště podíl jednotlivých certifikátů a stupně ověření by mohly být zajímavé.

Share Button

Tento článek byl byl přečten 905 krát

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *